czwartek, 5 listopada 2009

Pesto czyli zielono mi.

Wszystko trzeba robić tak prosto, jak to tylko jest możliwe, ale nie prościej.

A. Einstein


Nazwa pochodzi od łacińskiego "pesta" - czyli "miażdżyć"

Pesto - wyśmienity przykład bardzo prostego jedzenia, przygotowanego wedle zasady: kilka składników, minimum wysiłku i maksimum smaku.

Jeden z najlepszych sosów, jakie kiedykolwiek wymyślono. Świetny sam w sobie, albo jako dodatek do makaronu, risotto, czy jako np. farsz do mięs.

Podstawowe składniki klasycznego pesto to: bazylia, ser, orzeszki 

( w oryginale piniowe), czosnek i oliwa z oliwek. Trudno podać dokładny przepis, trzeba raz zrobić, posmakować, przyprawić. Tak naprawdę pesto wychodzi za każdym razem trochę inne.

Pierwszy raz spróbowałam pesto kilka lat temu, kiedy to dostałam mały słoiczek od kuzynki. Byłam tak urzeczona prostotą, smakiem i kolorem, że robiłam go przez miesiąc i dodawałam prawie do wszystkiego. Do makaronu, grzanek, jajecznicy, zwykłych kanapek, które stawały się niezwykłe i tak pachnące...

Jesienią zawsze brakuje mi zielonego koloru i aromatycznych dodatków do kanapek


Proponuję pesto z pietruszki

Podaję składniki "około", jeżeli nie mamy migdałów można dodać orzechy włoskie, jeżeli mamy jeden ząbek czosnku będzie łagodniejsze. Można wszystko drobno posiekać i utrzeć z oliwą ja najczęściej ucieram w mikserze. Naprawdę warto spróbować.


Duży pęczek pietruszki

2 ząbki czosnku

2 łyżki płatków migdałowych

2 łyżki sera ( parmezan, corregio - musi to być twardy ser albo przesuszony, taki który można bardzo drobno zetrzeć)

ok 7o ml oliwy z oliwek

sól, pieprz do smaku


Pietruszkę posiekać, czosnek obrać i rozdrobnić, ser zetrzeć na bardzo drobnej tarce.

Wszystkie składniki wrzucić do robota kuchennego i zmiksować.

Z tych składników wychodzi mały słoiczek bardzo aromatycznego pesto pietruszkowego. Zużyć do makaronu lub przechowywać w lodówce.



To zdjęcie klonu widocznego z mojego okna zrobione w ostatnim dniu października, dzisiaj... jest już prawie bez liści :-(




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz