środa, 16 czerwca 2010

Jogurtowe na drożdżach.

Wszelkie wspomnienia są złudne, bo teraźniejszość nadaje im inne barwy.
Albert Einstein

Ostatnio powiedziała mi I.
- Wiesz zjadłabym ciasto drożdżowe, takie wysokie, lekkie, jakie jadłam na koloniach.
Nie pozostało mi nic innego jak upiec wysokie, leciutkie, ciasto drożdżowe.
Ciasto drożdżowe nauczyła mnie robić moja Babcia. Jej ciasto było „na garście”
Wsypywała dwie garście tego, garść tamtego i zawsze wychodziło ciasto idealne. Cieniutko rozciągnięte na blaszce z dużą ilością maślanej kruszonki.

Babcia często układała kruszonką w taki sposób, że powstawały wzorki, np: jasne płatki i czekoladowy środek.. Dzisiejsze ciasto jest wysokie, bardzo lekkie i wilgotne. Do ciasta dodałam zamiast mleka jogurt naturalny. Na wierzch poukładałam rabarbar i maślaną kruszonkę.



Ciasto jogurtowe na drożdżach

500 g mąki
30 g drożdży
4 łyżki letniego mleka
łyżka cukru
Mąkę wsypać do miski, zrobić dołek wkruszyć drożdże, posypać cukrem, zalać mlekiem. Odstawić na 10 min., następnie dodać.
½ szklanki cukru
½ szklanki naturalnego jogurtu
½ kostki bardzo miękkiego masła
2 jaja
1 żółtko
skórka z cytryny
szczypta soli
olej do smarowania formy oraz rąk podczas rozciągania ciasta w foremkach.

Wszystko dokładnie wymieszać, najlepiej mikserem. Ciasto jest dosyć lekkie, nie nadaje się do zagniatanie rękami. Po dokładnym połączeniu wszystkich składników, odstawiamy na 1h, by ciasto podrosło. W tym czasie przygotowujemy foremki. Ja piekłam w dwóch okrągłych o średnicy 20 cm, chciałam uzyskać okrągłe wysokie ciasto. Foremki posmarowałam olejem. Nałożyłam ciasto, owoce, kruszonkę.

Kruszonka
50 g masła
50 g cukru
100 g mąki
Wszystko wymieszać, powinna wyjść taka sypiąca się, niejednolita masa. Posypać równomiernie ciasto.
Piekarnik nagrzać do 170 stopni. Piec ok. 30 min.

2 komentarze:

  1. Dziękuję za dedykowane ciasto. Było PYSZNE. Powrócił smak dzieciństwa a wraz nim wspomnienia Pozdrawiam
    I.

    OdpowiedzUsuń